Interesse in de zomerlessen?
Bekijk de flyer | mail met |
of bel met Femke (06 53187176)
bekijk het actuele rooster
Interesse in de zomerlessen?
Bekijk de flyer | mail met |
of bel met Femke (06 53187176)
bekijk het actuele rooster

Hatha Yoga

Ruimte voor jezelf

hatha yoga

In de huidige tijd zijn er diverse vormen van yoga die vaak als doel hebben om de mens prettiger in het leven te laten staan. Yoga is echter van oudsher een spirituele traditie, waarbij het gaat om inzicht in wie of wat je wezenlijk bent en het menselijk leven dan ook leert (door)zien voor wat het in essentie is.

Hatha yoga is een vorm die in het Westen het meest bekend is. Het is ook de basis van alle eigentijdse, soms ook de hele sportieve vormen. De lichaamshouding – asana – is hierbij het uitgangspunt. De lichaamshouding werkt ook door in je innerlijke houding en vice versa.

Yoga richt zich op ‘loslaten’ en het vrij laten stromen van energie.

Concreet is hatha yoga een stelsel bestaande uit lichaamshoudingen (asana’s), ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en concentratietechnieken. De methode is rustig en behoedzaam, met aandacht (‘mindful’). Yoga richt zich op ‘loslaten’ en het vrij laten stromen van energie door het verminderen van ‘blokkades’ (spanningen) in het lichaam. Houding, adem en ontspanning werken samen om de energiestromingen in je lichaam in balans te brengen. Letterlijk en figuurlijk voel je je innerlijk krachtiger, flexibeler en meer ontspannen. Je ervaart ook vaak meer innerlijke rust en balans. Daardoor accepteer je misschien ook beter de wisselingen en tegenslagen die het leven nu eenmaal met zich meebrengt en roept dat minder nieuwe spanning op.

De lessen duren zo’n anderhalf uur en verlopen in een rustige ‘flow’. Je krijgt begeleiding bij de yogahoudingen en je raakt (meer) vertrouwd met je lichaam en je ademhaling. Ook ontwikkelt je aandacht zich op den duur beter. Daarnaast krijg je met enige regelmaat kort wat theorie. Dit gaat bijvoorbeeld over de achtergronden van yoga, yogafilosofie, energieleer en de relatie met het dagelijks leven.

De lessen hebben een evenwichtige opbouw: rustgevende of harmoniserende houdingen, meditatieve stille momenten, gecombineerd met actieve en stimulerende houdingen en beweging. Het gaat tijdens de les om je eigen inzet en betrokkenheid. Het is geen zware training, je forceert ook niet. Wel is het uitdagend om je steeds verder te ontwikkelen, zowel fysiek als geestelijk.

De ‘gentle’ les op maandagochtend is rustig, met zachte aandacht voor de adem. Deze les is voor iedereen toegankelijk, maar bijvoorbeeld ook geschikt voor mensen die herstellend zijn van een ziekte of kampen met wat ernstigere (spannings)klachten.

Ontspannen
en loslaten